Nieuwe functionaliteiten patiëntenportaal

21 december 2023

Er zijn nieuwe functionaliteiten binnen het patiëntenportaal beschikbaar gekomen. Graag brengen we jullie op de hoogte van de actuele stand van zaken.

Muteren van een afspraak

De patiënt kan via het patiëntenportaal zelf een afspraak wijzigen of annuleren. De patiënt ontvangt vervolgens een bevestiging per e-mail van deze wijziging of annulering. Een afspraak die gewijzigd kan worden, is voor de patiënt te herkennen aan het pennetje.

Deze functionaliteit is NIET beschikbaar voor:

  • De Android-app, deze wordt naar verwachting begin februari opgeleverd
  • De oude versie van de iOS-app, de patiënt krijgt het verzoek om de app te updaten

Let op:

  • Afspraken die niet via het patiëntenportaal gepland kunnen worden, kunnen ook niet gewijzigd worden via het patiëntenportaal.
  • Wanneer de afspraak door het KCC wordt gewijzigd, ontvangt de patiënt geen bevestiging per e-mail.
  • Een verwijzing blijft één jaar geldig. Wanneer de patiënt na een annulering alsnog binnen dit jaar een afspraak wil inplannen, zal dit handmatig door het KCC gedaan moeten worden aan de hand van de ZorgDomein-verwijzing in de mailbox. Er is dan geen verwijzing in UltraGenda beschikbaar.

Meerdere afspraken inplannen

Op dit moment kan een patiënt zelf voor maximaal één onderzoek een afspraak inplannen in het patiëntenportaal. Met de nieuwe functionaliteit kan de patiënt voor meerdere onderzoeken zelf afspraken inplannen. De patiënt doorloopt hiervoor per onderzoek de reguliere stappen voor het inplannen van een afspraak. Deze functionaliteit zal naar verwachting begin februari in gebruik worden genomen.

Toekomstige ontwikkelingen

De nieuwe functionaliteiten geven niet alleen meer regie aan de patiënt, ook zal het bijdragen aan het verminderen van de druk op het KCC.

We gaan ons nu richten op de volgende verbeteringen:

  • Kompas-patiënten de mogelijkheid geven om een afspraak via het patiëntenportaal te plannen.
  • Uitbreiding van het aantal onderzoeken dat via het portaal gepland kan worden.
  • E-mail en mobiel nummer wijzigen via het patiëntenportaal.