Nieuwsbericht-header-team-1110x300.jpg

Medezeggenschap bij Star-shl

Medezeggenschap is het recht om als betrokkenen mee te beslissen over zaken waarbij je ook daadwerkelijk betrokken bent. Bij Star-shl kennen we de volgende medezeggenschapsraden:

Ondernemingsraad (OR)
Als medewerker invloed uitoefenen op de beslissingen binnen onze organisatie kan via de OR.

• Onze OR bestaat uit 10 leden die de verschillende organisatieonderdelen vertegenwoordigen.
  • Met elke drie weken een OR vergadering. Elke 6 weken vond er een overleg plaats met de raad van bestuur en twee maal per jaar met de raad van toezicht en met de cliëntenraad.

Cliëntenraad (CR)
Medezeggenschap door cliënten bij zorginstellingen in Nederland is sinds 1996 geregeld in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (WMCZ). Per 1 juli 2021 is deze wet vervangen door Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018). Belangrijkste orgaan hierbij is de Cliëntenraad. Star-shl heeft een eigen CR. Zij behartigt de gemeenschappelijke belangen van cliënten (patiënten), adviseert namens hen de raad van bestuur en maakt binnen Star-shl verbeterpunten bespreekbaar.

Meer over onze CR vindt u via deze link.

Raad van advies (RvA)
De RvA van Star-shl bestaat uit huisartsen. Zij denken mee en adviseren over thema’s die spelen in en bij de organisatie. De leden van de raad geven gevraagd en ongevraagd advies over wensen, eisen, ontwikkelingen en innovaties met betrekking tot de medisch diagnostische markt.

De RvA bestaat uit externe leden. De voorzitter van de raad van bestuur is bij bijeenkomsten van de raad aanwezig. Ook kunnen leden van de medische staf en andere medewerkers van Star-shl aansluiten. Op deze wijze is er continu contact tussen de binnen- en buitenwereld van Star-shl en komen die twee werelden ook in de adviezen van de RvA (aan de raad van bestuur) naar voren.

De RvA komt 4 maal per jaar bijeen.