Bloeddrukmeting ( 24 uur )

Bloeddrukmeting ( 24 uur )
 

Wat is het doel van het onderzoek?

De bloeddruk kan op verschillende tijdstippen van de dag wezenlijk verschillen. Ook kunnen omstandigheden, zoals het meten van de bloeddruk in de spreekkamer bij uw arts, de bloeddruk even verhogen. Om de bloeddruk over de dag en de nacht te volgen heeft uw huisarts ambulante bloeddrukmeting aangevraagd. De ambulante bloeddrukmeter meet uw bloeddruk en slaat de waarden op. Zo wordt een betrouwbaar beeld van uw gemiddelde bloeddruk over een etmaal verkregen.

Het onderzoek 

Er wordt een bloeddrukband bij u aangebracht die automatisch overdag 3x per uur en ‘s nachts 2x per uur oppompt. U krijgt de bloeddrukmeter maximaal 24 uur mee. De manchet van de bloeddrukmeter blijft al die tijd om uw bovenarm zitten.

  • Afspraak maken

    Voor dit onderzoek dient u een afspraak te maken. Dit kan via de button afspraak maken. Heeft u vragen of lukt het u niet om online een afspraak te maken? Onze afdeling Afspraken & Informatie helpt u graag verder. Wij zijn te bereiken op werkdagen van 8.00 tot 17.30 uur op (076) 502 91 96.

    Mocht de afspraak niet door kunnen gaan, dan kunt u deze tot maximaal 24 uur van tevoren online annuleren. U maakt heel gemakkelijk een nieuwe afspraak. Wanneer u binnen 24 uur wilt annuleren, dan horen wij dat graag telefonisch van u op (076) 502 91 96.

  • Voorbereiding

    Vóór het onderzoek: Op de afspraakdag wordt de bloeddrukband met de bloeddrukmeter aangebracht. We verzoeken u geen strakke bovenkleding te dragen tijdens het onderzoek. De volgende werkdag moet u het apparaat weer terugbrengen.
    Tijdens het onderzoek: Een medewerker van SHL-Groep brengt de manchet aan om uw bovenarm. Met een luchtslang wordt de manchet gekoppeld aan een recorder. De luchtslang wordt achterlangs uw hals geleid om knikken van de slang te voorkomen. De recorder draagt u met een riem om uw middel of schuin over het lichaam. De medewerker van SHL-Groep vertelt hoe u kunt zien of de bloeddrukmeter goed functioneert en maakt met u een afspraak over het afkoppelen en terugbrengen van de meter.

    Neem het aanvraagformulier, uw medicijnenkaart en een identiteitsbewijs mee.

  • Het onderzoek: Wat merkt u en wat moet u doen?

    Telkens na een pieptoon pompt de manchet zich op. Houd tijdens de metingen uw arm zo ontspannen mogelijk (even neerleggen of ter hoogte van uw middel houden). Tijdens autorijden is dat lastig, dus houd hier rekening mee gedurende het onderzoek. Als de manchet los is gegaan, brengt u deze weer zo goed mogelijk aan om uw bovenarm. Plaats het witte pijltje 1 cm boven de elleboogplooi met de slang aan de bovenzijde van de manchet. Zo nodig kunt u na 24 uur de recorder zelf uitzetten door de aan/uit knop gedurende 5 seconden in te drukken totdat het display uitvalt, waarna u de manchet van uw arm haalt. 

    Dagboek: uw bloeddruk zal door de dag heen steeds veranderen. Daarom is het belangrijk dat u enkele bijzonderheden noteert. Download hiervoor het dagboek 24-uurs bloeddrukmeting. Het dagboek dient u mee te nemen als u met de huisarts de uitslag van de ambulante bloeddrukmeting gaat bespreken.

    Bij problemen met het apparaat: Zet het apparaat uit en maak de manchet los van uw arm. U kunt contact opnemen met onze afdeling Afspraken en Informatie.

     

  • Aandachtspunten

    • Kom niet aan de knopjes die op de recorder zitten, alles is al ingesteld.
    • Verwijder de batterijen niet.
    • Voorkom dat de manchet en de recorder nat worden. Dus niet douchen!
    • Ga niet op of onder een elektrische deken liggen terwijl deze aanstaat; voorverwarmen mag wel, maar zet de deken uit bij het naar bed gaan. Als u een waterbed heeft, is het belangrijk dat u het verwarmingselement uitschakelt door de stekker uit het stopcontact te halen.
    • Vermijd tijdens de meting het gebruik van elektrisch gereedschap of zware apparatuur.

    Breng het aanvraagformulier en een identiteitsbewijs mee.

    De ‘Wet gebruik Burgerservicenummer in de Zorg’ verplicht ons het burgerservicenummer (BSN) van patiënten vast te leggen in de administratie. Om er zeker van te zijn dat wij het juiste BSN registreren, zijn wij verplicht uw identiteit vast te stellen aan de hand van een wettelijk identiteitsdocument (rijbewijs, paspoort of identiteitskaart). Wij verzoeken u dan ook een geldig identiteitsdocument mee te nemen.  

    Alle informatie nog eens nalezen? Print de informatie van dit onderzoek via de oranje button aan de rechterzijde.